‘the making of’ van de Box-in-Box in de Schoolkerk

In 2017 realiseerde de Stichting Hiëronymus een uniek bouwwerk in de beschermde Schoolkerk van de Broederscholen in Sint-Niklaas. De scholen waren op zoek naar extra klasruimte voor hun leerlingen. De campus in het centrum van Sint-Niklaas is echter volledig volgebouwd. IN 2015 werd de Schoolkerk beschermd door het Agentschap Onroerend Erfgoed. Vanuit de Stichting gingen we met de mensen van Erfgoed in gesprek en zij stemden in met het plan om 4 klaslokalen in het schip van de kerk te creëren. De voorwaarde was echter dat de hele kerk zichtbaar moest blijven voor de bezoeker. Het resultaat werd een Box-in-Box op 3,6 meter hoge kolommen. De bovenste verdieping doet dienst als stille werkruimte voor de leerkrachten.